جراح زانو

جراح زانو کیست؟ معرفی بهترین متخصص زانو

اشتراک گذاری این مطلب:

مفصل زانو یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین مفاصل بدن است. این مفصل فشاری معادل 5 برابر بیشتر از وزن بدن را تحمل می‌کند و علاوه برآن بیشترین میزان تحرک بدن به مفصل زانو بستگی دارد. محل قرارگیری این مفصل باعث شده که بیشتر از سایر مفاصل در معرض آسیب قرار گیرد.

در صورتی که مفصل زانو دچار آسیبی شود که با روش‌های غیرجراحی مثل فیزیوتراپی درمان نشود، دکتر جراح زانو متناسب با شرایط بیمار، جراحی زانو را پیشنهاد می‌دهد.

به علت اهمیت این مفصل در بدن، جراحی زانو نیاز به دقت بالایی دارد. از این رو متخصص زانو باید ویژگی‌هایی داشته باشد، که بیمار با خیال آسوده از نتیجه عمل، برای جراحی زانو اقدام کند.

جراح زانو کیست؟

جراح زانو ، پزشک ارتوپدی است که دوره تخصصی چهار ساله‌ای را در زیر شاخه جراحی زانو گذرانده است. هرگونه مشکل در ناحیه مفصل زانو مثل انواع آرتریت زانو، پارگی غضروف، دررفتگی‌ها، بورسیت و … در حیطه تخصصی متخصص زانو است. جراح زانو می‌تواند به تشخیص، پیشگیری و درمان این مشکلات و بیماری‌ها بپردازد.

متخصص زانو می‌تواند فقط به درمان مشکل خاصی بپردازد، برای مثال برخی متخصصان فقط به درمان آرتروز یا پوکی استخوان می‌پردازند. برخی نیز فقط آسیب‌های ورزشی وارد شده به زانو را در حیطه کاری خود قرار می‌دهند. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، جراح زانو علاوه بر دانش آکادمیک کافی، باید ویژگی‌های دیگری داشته باشد که جراحی زانو را به بهترین و درست‌ترین شکل انجام دهد.

جراح زانو

جراح زانو چه جراحی‌هایی را انجام می‌دهد؟

آسیب‌های مختلفی ممکن است به مفصل زانو فرد وارد شود. بعضی از این آسیب‌ها ممکن است فقط با عمل جراحی زانو درمان شوند. انواع جراحی‌هایی که توسط جراح زانو انجام می‌شوند عبارتند از:

  1. جراحی تعویض مفصل زانو: این عمل جراحی زانو یکی از مهم‌ترین و موفق‌ترین جراحی‌های قرن حاضر است. طی این عمل، جراح زانو همه یا بخشی از مفصل آسیب دیده را خارج می‌کند و پروتز یا مفصل مصنوعی را جایگزین آن می‌کند.
  2. جراحی استئوتومی زانو: این عمل جراحی مربوط به استخوان پا است و توسط جراح زانو انجام می‌شود. متخصص زانو طی جراحی زانو ، با برش استخوان پا توسط دستگاه و ابزار مخصوص آن، به اصلاح فرم، بلند و یا کوتاه کردن استخوان پا می‌پردازد.
  3. جراحی آرتروسکوپی: از این روش برای تشخیص و درمان طیف وسیعی از بیماری‌های مفصلی استفاده می‌شود. جراح زانو در این روش با کمک دستگاهی به نام آرتروسکوپ، فضای داخلی مفصل زانو را می‌بیند و پس از تشخیص بیماری، اقدام به درمان و یا جراحی زانو می‌کند. معمولا درمان پارگی انواع رباط صلیبی، رباط جانبی، مینسیک، ترمیم غضروف، عفونت و التهاب و… در طی جراحی آرتروسکوپی و توسط متخصص زانو انجام می‌شود.

جراح زانو می‌تواند با خارج کردن بخش‌های جدا شده از غضروف یا استخوان، خارج کردن بافت سینوویال ملتهب، شستن مفصل با محلول سالین که باعث برداشته شدن عامل التهاب مفصل می‌شود، التهاب و تورم در ناحیه مفصل زانو را کاهش دهد.

چرا انتخاب بهترین جراح زانو اهمیت دارد؟

جراحی‌ زانو مثل جراحی تعویض مفصل زانو، ترمیم زانو، پیوند رباط و … عملی بسیار حساسی هستند و نیاز به دقت بالایی دارند. از همین رو دانش آکادمیک برای انجام چنین عمل‌هایی کافی نیست. اگر متخصص زانو دانش و یا تجربه کافی انجام جراحی زانو را نداشته باشد، ممکن است با تزاربندی یا جایگذاری نامناسب فصل زانو، آسیب‌های بیشتری به بیمار وارد کند. علاوه بر این، انتخاب جراح زانو تاثیر زیادی در کاهش عوارض جراحی زانو و موفقیت آمیز بودن عمل جراحی دارد.

جراح زانو باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

ویژگی‌هایی که باعث می‌شوند که یک متخصص زانو متمایز از سایر همکاران خود باشد، به شرح زیرند:

  • سطح دانش بالا: اولین معیار برای انتخاب جراح زانو، سطح دانش بالای او است. پزشکان و جراحان حرفه‌ای همیشه به دنبال ارتقای سطح دانش خود هستند. این مورد باعث می‌شود که هنگام جراحی زانو ، تصمیمات درستی بگیرند و عمل موفق‌تری داشته باشند.
  • تجربه بالا: سطح دانش بالا لازمه حرفه‌ای بودن است، اما کافی نیست. بهترین و حرفه‌ای‌ترین جراح زانو از تجربه بسیار بالایی برخوردار است. انجام جراحی‌های متعدد به شیوه‌های مختلف، باعث کسب اطلاعات و تجارب مفیدی می‌شود و در نتیجه عمل جراحی زانو بسیار تاثیرگذار است.
  • احترام و اخلاق پزشکی: متخصص زانو حرفه‌ای تعهد کاری بالایی دارد و سلامتی و راحتی بیمار را اولویت کار خود قرار داده است.
  • به روز بودن: امروزه روش‌های درمانی روز به روز پیشرفت می‌کنند و روش‌های کم تهاجمی جایگزین روش‌های تهاجمی‌تر می‌شوند. به کار گرفتن روش‌های کم تهاجمی باعث می‌شود بیمار درد و مشکلات کمتری طی دوران جراحی زانو تحمل کند و دوره نقاهت کوتاه‌تری نیز داشته باشد. هرچه جراح زانو به روزتر و مدرن‌تر باشد، می‌تواند روش‌های مناسب‌تری برای بهبود بیمار به کار گیرد.

 

جمع بندی

با توجه به مهم و حساس بودن مفصل زانو، انتخاب متخصص زانو مناسب برای انجام جراحی زانو نیز اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. هرچه متخصص زانو سطح دانش و تجربه بالاتری داشته باشد و به روش‌های جدید درمانی بیشتر واقف باشد، جراحی‌های موفقیت آمیزتری نیز خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید